Thursday, August 29, 2013

Anakku. .... Allah ada

Assalam Alaykum.

I receive this message from Nur Hazirah Atikah. 



She sound terrified. Witnessing such an event is terrifying. Its life we are talking about. 
Astagfirullahal adzim. How can the student takes such an action. Taking your life is not your job, its Allah's prerogative. Allah do not ask you to do his job. You have your own job on earth, that is to devote yourself to Allah SWT.

Is the student to be blame for such an action? I do not agree.
At times, the surrounding turned her into doing such an action. What are the surrounding? Who are in the surrounding? You and me. 

Untuk pelajar tersebut:
Anakku,
Sesungguhnya jalan yang kau pilih adalah jalan yang singkat. Jalan yang kau ambil adalah jalan orang-orang yang dimurkaiNya.
Kembalilah Anakku,
Kembalilah kepada tuhanMu, Allah Rabbul Jalil, 
kerana
Dengan mengingati Allah
Hati menjadi tenang.
Itu jaminan Allah melalui ayat-ayatNya yang diturunkan melalui NabiNya.
Nabi Muhammad SAW. 
Itulah Kitab AlQuran.
Jangan kau tinggal ayat Allah tersebut.
Ulangilah. Bacalah.
Ulangilah. Bacalah ayat-ayatNya.
Disaat gembira, disaat hiba.
Moga ketenangan itu milikmu.

Anakku
Semoga ada yang datang membantu.
Mengubat jiwamu yang mati.
Aku di sini hanya mampu berdoa.
Moga sinar hidayah menerangi sanubarimu.
Ameen.

Dan untuk Nur Hazirah Atikah:
Anakku sayang, 
Ibu berpesan sekali lagi.
Bacalah alQuran pagi dan petang
kerana
Dengan mengingati Allah
Hati menjadi tenang
Hati yang tenang akan menghasilkan tindakan yang mulia.
Insha Allah.
Ibu sentiasa mendoakan agar anak-anak yang ibu sayang
sentiasa cemerlang di dunia lebih lagi cemerlang akhirat.

Wallahua'lam

Menghitung hari

Salam alaykum,

Pernah dengar lagu Menghitung Hari? Nyanyian penyanyi Indonesia rasanya. Aku pun hari ni rasa macam nak nyanyi lagu tu juga. Tapi sebaris sahaja - MENGHITUNG HARI  ......... (ini je yang ingat pun).


Image Ihsan Mr Google

Kenapa menghitung hari pulak ni? Janganlah suspen. Pastinya bukan menghitung hari untuk melahirkan. Umurku pun dah mula menghampiri umur menapouse, takkan la nak bersalin lagi. Tapi kehendak yang Maha Kuasa, tiada siapa yang menyangkalnya. Kalau ada, itu rezeki namanya. Tapi kalau diberi pilihan aku lebih rela menimang cucu dari anak-anakku yang soleh dan solehah dari menimang anak di usia-usia sebegini.

Abis tu? Menghitung hari untuk apa? Aku menunggu 31hb Ogos kerana pada tarikh tersebut adalah tarikh kemerdekaan. La .............. mesti ramai yang rasa -- potong stim ----, tapi kemerdekaan pada tahun ini adalah bermakna bagiku. Selain dari merayakan hari kemerdekaan Malaysia dari dijajah pemerintahan oleh British (walaupun minda rakyat dan idealogi masih dijajah), aku ada kemerdekaan aku sendiri. Merdeka dari jawatan Koordinator Sains Komputer yang telah aku pegang selama 4 tahun ini. Bukankah ini lari dari tanggungjawab namanya? Tidak. Aku tidak fikir sedemikian kerana jawatan ini adalah jawatan secara giliran. Ianya adalah jawatan pentadbiran secara bergiliran antara pensyarah di setiap jabatan. Dan aku telah memegangnya selama 4 tahun bagi Jabatan Sains Komputer ini. Tibalah masanya aku memberikan peluang berkhidmat ini kepada pensyarah yang lain.

Jawatan ini boleh dipandang dari 2 sudut:: Positif dan Negatif
Kita mulakan dengan pandangan Positif.
Ia mendidik kita tentang selok belok pentadbiran Universiti.. Dari berurusan dengan pelajar, kerani, pegawai eksekutif sehinggalah ke pihak atasan. Semua ini mematangkan kita dan menajamkan akal kerana ada ketikanya keputusan kita mencorak arah tuju Jabatan di peringkat Nasional. Selain imbuhan kewangan kerana menjalankan tugas pentadbiran (ciput je pun, berbanding dengan tugas, tapi Alhamdulillah), banyak perkara yang boleh dipelajari sepanjang memegang jawatan ini.

Interpersonal skill, negotiation skill, hubungan antara manusia, tanggungjawab sosial, kesabaran, semangat dan daya tahan adalah antara ciri-ciri yang perlu dimiliki.

Dari sudut negative pulak.
It is an exhaustive task!!! Sampai terkeluar bahasa orang putih.
I think that is the only negative effect of this. But EXHAUSTIVE TASK is burdened enough to put my BP level on the rise.

Alhamdulillah, perjumpaan dengan Dekan sebentar tadi telah membungakan hatiku. Dekan telah bersetuju aku melepaskan jawatan ini. "But I still want you to lead the Academic Mission. it is a very important task!!!", that was what the Dean said. Well, fine with me. Only two more hats on me which I will slowly relinquish for other more capable person - Pengerusi Program, and Pengerusi Misi Akademik. Semoga Allah berikan aku kekuatan untuk meneruskan amanah ini.

Alhamdulillah.

Wassalam.

Wednesday, August 28, 2013

Recharge iman

Salam alaykum.

Is your hand phone battery dead? Not yet? What was the percentage shown? Unaware? Unaware is very unlikely to most people. Many are very concern if their handphone battery went dead. The proof is people created power bank. Many telephone users currently owned a power bank which they carry everywhere they go just to ensure their handphone battery remains charged. But how many of us care if our iman is decreasing, going down? how many of us remember to recharge our iman? I am one of them.

Astaghfirullahal 'adzim.

How do we recharge our iman? I am not an asatizah to list out the many ways. I can only share what i think is possible.

1. Listen to tazkeerah, kuliyyah and beneficial talk.

Macam mana nak buat semua ni? Dengar kuliah? Mana ada masa. Talk? Lagi tak sempat.

Subhanallah. Allah has created human with aqal. With aqal human has creatwd many wonderful technology. You can listen to tazkeerah whenever you want, wherever you are. There youtube, uStream and what  nots. Information is just a click away. What you need is only a will power to recharge your iman.

So, apa macam. Boleh buat tak? Sesekali bukak la radio ikim pagi2, petang dalam pukul 5pm. Tak dengar iklan dia pun takpe. Tutup je masa iklan tu. Ataupun, sambil duduk tu cari ceramah kat dlam youtube. Tak ada internet?  TV ada kannnn..... Kat TV pun banyak program agama selain cerita hantu. Boleh kan????  Jom kita buat sikit-sikit. Jinakkan hati kita dengan ilmu. Baca buku agama pun okay. Majalah agama pun dalam lambakan.

During Ramadhan we consistently went to masajid or surau for the solat tarawikh and from time we listened to tazkeerah. We felt the tranquility, peace of mind. However, after Ramadhan we are back to our busy worldly life. I pitied myself for that.

Ya Allah. Kau kurniakanlah kelapangan masa yang bermanafaat kepadaku dan kau kurniakanlah istiqamah kepadaku dalam beribadat kepadaMu. Amin.

2. Be among the pious.

You might think:
Aiseh. Manalah pulak nak cari orang alim ni? Kawan-kawan aku pun lebih kurang aku je.

No worries. We can start by knowing who are the pious. Know the asatizah. When you know them, you'll admire them. When you admire them, you will want to be like them. Just like how we went crazy with the artist. BUT, if you can find a pious person around you, its better. Just try to be close to them and try to be like them - only the good ones k!

Wallahua'lam. May Allah guide us to the jannatul firdaus. Amin.

Monday, August 26, 2013

Istiqamah

Salam alaykum.

Sharing this from Ustaz Dato Zawawi Yusuf. Another piece collected during Ramadhan. it is about ISTIQAMAH.

Istiqamah adalah berterusan berbuat baik.
Rasulallah pernah bersabda, amalan yang baik adalah amalan yang baik yang dilakukan secara berterusan walaupun sedikit.

Istiqamah didapati dalam surah al Fatihah apabila kita memohon jalan yang lurus.

Juga dalam ayat berikut:
Fastaqim kama umirtu.
Menurut pencatat sejarah, rambut nabi beruban kerana memikirkan bagaimana ingin mengamalkan ayat di atas tersebut.

Menurut ustaz, Hadis qudsi ada mengatakan:
Allah malu nak azab orang yang beruban yang buat dosa (bestnya orang tu!, Tapi AWAS!). Kerana sepatutnya orang yang dah beruban ni dia dah tak buat dosa (sepatutnya la kannnn, tapi yang dok terjadi adalah yang tak patut).

Ustaz kata lagi, Istiqamah boleh diibaratkan dengan pepatah "begin with the end" (yang dikupas oleh Stephen Covey setelah orang islam gagal untuk mengupasnya).  Akhir kita ditentukan dengan bagaimana kita bermula. Oleh itu, istiqamah akan menentukan akhiran seseorang.

Macam mana tu nak beristiqamah?

1.
Istiqamah bermula dengan beriman kepada Allah.
Bersempena Ramadhan, ramai yang tidak nampak tawaran Allah ini untuk beristiqamah beribadat.
Ustaz mengingatkan, "Nak betulkan cara mati, mesti perbetulkan cara hidup" (I like this statement).

Istiqamah bermula dengan beriman kepada Allah. Beriman iaitu melihat sesuatu perkara itu dari kaca mata ibadah. Dan iman perlu diperbaharui setiap masa. Untuk perbaharui iman adalah dengan perbanyakkan ucapan "La ilaha illallah".

Kenapa kita keluar Ramadhan tapi tidak berubah? Menurut kata Prof Ust Yusuf Qardhawi, "Beribadahlah kerana Allah bukan beribadah kerana Ramadhan". Kerana kalau kita beribadah kerana Ramadhan, bila Ramadhan dah abis, kita pun berhenti beribadat. Sepatutnya beribadat kerana Allah kerna Dia yang Menciptakan kita dan Dia jua Kekal Abadi.

2.
Istiqamah juga bermaksud melaksanakan sesuatu ibadah itu dengan ilmu. Ayat quran yang pertama diturunkan adalah "Iqra'". Yang menuntut kita berilmu.
Ada 3 jenis ilmu:
Ilmu yakin - ilmu dengan fakta
Ainul yaqin - perbuatan berdasarkan ilmu
Haqqul yaqin - sebati melakukan amalan

3.
Untuk beristiqamah perlu banyak berdoa kepada Allah.
Memohon dari Allah ada 2:
i - doa yang dilagukan dan dgn ayat2 yang cantik
ii - doa yang datang dari hati.
Doa yang diterima adalah doa yang datang dari hati. Doa yang paling baik adalah doa2 dari alquran, hadis Nabi dan datangnya dari hati (bukan masak je dari hati ye! berdoa pun mesti dari hati).

4.
Untuk Istiqamah kita perlu dikelilingi kawan-kawan yang beristiqamah. Kawan-kawan yang ingin kepada ilmu.
Kelompok yang perlu ada dikeliling kita:
i - pasangan
ii - kawasan kejiranan
Jadi, carilah pasangan yang boleh membantu kita medekatkan diri pada Allah juga kejiranan yang sentiasa meruntun jiwa mengingati Allah.

5.
Untuk istiqamah, matlamat hidup mestilah jelas.


Akhir sekali, ustaz berpesan, Sempena Ramadhan yang akan berakhir, bersadaqahlah. Sadaqah itu penghalang bala'.

Semoga biar sikit catatanku ini, ia menjadi sahamku untuk akhirat nanti.

Wallahua'lam.

Envy - For a good cause

Salam Alaykum

Among one of my morning routines is to watch the morning Islamic show. It could be Reflections, Tanyalah Ustaz or the Madrasah series. And Refelections on TV AlHijrah was among the favourite.

Honestly, I envy the host, Imam Suhaib Webb. Born as a Christian believer he had converted to Islam and became a practicing Muslim and very knowlegeable about Islam unlike myself who is born as a Muslim. He can also understand Arabic (I am not sure if he can speaks Arabic, maybe yes). When he discusses about the verses in Quran, he is able to deliver it beautifully. Easy to understand, easy to grasp. How many of us whom are born Muslim understand what the Quran says? Or do we even bother to understand the meaning of Quran. To understand what Allah SWT is trying to tell us? I feel small, what am i to answer in front of Allah SWT during Mahsyar.

Google image: Imam Suhaib Webb in Reflection

I was once given the opportunity to learn Arabic in school, but i did not take it seriously. At that time, learning is only for exam. As I will not sit for Arabic in the exam, I ignored the Arabic classes. I let the teacher speaks to himself in front not concentrating to what he taught. Now  I am ashamed of myself. May Allah forgives me.

Looking at successful Islamic scholars, lets be motivated. Lets find ways to enhance our knowledge. Lets try our best to understand Quran.  Lets at least read the translation. Lets begin today. Insha Allah.

Wallahua'lam.

Wednesday, August 14, 2013

Mari menuai hasil bumi

Salam alaykum.
It's reaping time!
It has been a while since I last take a look at my tiny herbs garden. After a long eid break, the garden looks deserted. Alhamdulillah, a morning round I did this morning resulted with these 'should be harvested' items - daun cekur and kuchai . And one tiny okra.
These will be served as dinner this evening. Cekur will turn into kerabu, while the kuchai will turn into cucur udang with kuchai. Insha Allah.
Wallahua'lam.

Checklist akhir Ramadhan

Salam eid.

Walaupun Ramadhan telah berlalu, tapi jangan biarkan tarbiih Ramadhan juga berlalu. Jika azam kita menjelang Ramadhan adalah untuk menjadi orang bertaqwa sejajar dengan ayat dalam surah al-Baqarah:183, maka kita lihat kembali apakah kita sudah berjaya memenuhi azam tersebut? Sejauh manakah kita dengan azam tersebut? Atau adakah kita sudah kembali kepada 'kita' sebelum Ramadhan.

Checklist al Mutaqqun menjelang akhir Ramadhan ini dikongsikkn oleh ustaz Fairooz sebelum akhir Ramadhan yang telah berlalu, namun tidak salah jika kita jadikan sebagai checklist untuk meninjau istiqamah kita terhadap ibadat kita.

Mari tinjau diri kita samada telah memenuhi tingkat mutaqqun:
1. Takut bimbang amalan tidak diterima Allah.
2. Qanaah, bercukupan dgn apa yang ada.
3. Beramal dgn apa yg Allah turunkan
4. Menyiapkan diri utk perjalanan jauh untuk bertemu Allah.

Wallahua'lam.

Tuesday, August 6, 2013

Syurga Allah

Salam alaykum.

Hari ini perkongsian Ramadhan terakhir 2013 ini. Kali ini bersama Ustaz Fairooz, pensyarah KUIS yang juga merangkap pengerusi surau.

Hadis qudsi:
Kami telah menyediakan kepada hamba2Ku sesuatu yang terlintas oleh pandangan mata, telinga.

Ayat Azzumar:
Dan orang yang bertaqwa kepada tuhannya dan mereka dibawa ke dalam syurga secara bergerombolan ke dalam syurga.

Syurga inilah yang dijanjikan oleh Allah kepada Muttaqun.

Hadis nabi yg menceritakan amalan org yg masuk syurga.
1. Dari Ummu Habibah bintu abi sufyan.
Aku telah mendengar Rasulalllh bersabda, siapa yg bersalat 12 rakaat solat sunat Allah binakan mahligai di dalam syurga. Mereka adalah orang-orang yang mendirikan:
2 rakaat sebelum subuh
4 rakat sebelum zohot
2 rakaat selepas zohor
2 rakaat selepas maghrib
2 rakaat selepas isyak

Inilah solat sunat rawatib yang perlu kita amalkan secara berterusan.

2. Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh abu hurairah. Nabi duduk bersama sahabat selepas solat subuh. Lalu nabi bertanya kepada para sahabat.
1. Siapakah di kalangan kamu yg berpuasa.
2. Siapakah di kalangan kamu yg sudah menziarah orgvyg sakit.
3. Siapakah di kalangan kamu yg mengiringi jenazah
4. Siapakah di kalangan kamu yang memberi makan kepada orang miskin.
Setiap jawapan tersebut disahut oleh Abu Bakar.
Umar menjadi cemburu dalam melakukan ibadah terhadap Abu Bakar. Lalu bertanya bgmn mungkin dia melakukan kesemuanya itu sedangkan waktu itu baru selesai subuh.
Dijelaskan oleh Abu Bakar, sebelum solat subuh tadi aku telah menziarah sahabat kita abdul rahman bin auf yg aku ketahui sedang sakit. Kemudia ketika sebelum masuk ke masjid tadi ada seorang fakir meminta makanan maka aku capai roti di tangan anakku Abdul Rahman bin Abu Bakar lalu diberi kepada fakir tersebut.

Rasulallah kemudiannya berkata barangsiapa yang menggabungkan ketiga2 perkara tersebut maka masuklah dia ke dalam syurga. Riwayat Abdul Rahman hanya menyebut 3 perkara yg perlu digabungkan iaitu berpuasa, ziarah orang yang sakit dan memberi makan kepada fakir miskin.

Layakkah kita dengan syurga Allah? Cukupkah amalan kita untuk melayakkan kita syurga Allah?

Ya Allah masukkanlah aku ke dalam syurgaMu dan jauhkanlah aku dari nerakaMu. Ya Allah.... Ya Allah. .... Ya Allah. ....

Wallahua'lam.

Monday, August 5, 2013

Mutaqqin

Salam Alaykum.

This is another piece that i gathered this Ramadhan. But sorry because I did not jot down the name of the Ustaz. The ustaz shared a piece on the Mutaqqin.

Muttaqin. Siapakan orang yang dikatakan Mutaqqin?
Org2 yg bertaqwa adalah org yg diberi keampunan dan dijanjikan syurga Allah.

Ayat Quran:
"Bersegeralah berusaha mendapat keampunan Allah dan syurga yang luas tujuh petala langit tujuh petala bumi yg disediakan untuk orang yang bertaqwa."

Nabi Musa bertanya Allah perihal syurga yang paling rendah tingkatnya. Allah menjawab ia adalah syurga yang disediakan untuk hambaKu yang paling celaka iaitu yang terakhir keluar dari neraka.

Ada 2 org yg paling akhir keluar dari neraka
1. Ditanya Allah samada dia mengharap utk keluar neraka dan ke syurga. Dia menjawab bahawa dia amat berharap utk keluar neraka dan memasuki syurga. Maka dikeluarkan dari neraka.
2. Yang kedua appbila ditanya menjawab bahawa beliau tidak berharap utk keluar daribneraka. Maka kekal dia di dalam neraka sehingga dia berdoa, Ya Allah aku adalah hambaMu yg paling celaka, keluarkanlah aku dari nerakaMu. Ditanya Allah, "adakah kamu akan meminta yang lain lagi dariKu?". Maka dikeluarkan. Tetapi wajahnya masih berarah ke arah neraka. Dia seterusnya memohon lagi kepada Allah agar dipalingkan wajahnya ke arah syurga. Maka Allah memalingkan wajahnya ke syurga. Setelah beribu tahun lamanya dia berdoa lagi agar Allah dekatkannya kepada syurga maka Allah tunaikan.

Nabi Musa bertanya bagaimana syurga yang paling hebat. Allah menjawab bahawa ianya adalah yang paling hebat yang tidak pernah terlintas oleh sebarang manusia.

Sifat orang yang bertaqwa:
1. Org yang sanggup infaq harta bendanya diketika senang dan ketika susah.
Lalu ditanya kepada Rasulallah, "Orang kaya beroleh kelebihan dengan kemampuan bersedeqah tapi kami tiada kemampuan?". Maka Nabi SAW meminta sahabat tadi balik dan berwirid tasbih, tahmid dan takbir sebanyak 33X selepas setiap kali solat. Apabila dilihat oleh orang kaya perbuatan orang miskin itu maka mereka pun turut sama melaksanakannya. Maka ditanya lagi orang miskin maka kelebihannya adalah pada orang kaya bilamana mereka juga akan mendapat pahala dari perbuatan tersebut.

Orang yang berinfaq ini akan diangkat oleh Allah sebelum masuk syurga. Iaitu orang yang mendapat naungan Allah pada hari pembalasan nanti. Diangkat untuk menduduki Arasy Allah.

2. Orang yg boleh menahan marah.
Nabi menjelaskan sifat org yg tahan marah. Sesiapa yg menahan marah sungguhpun dia mampu bertindak maka Allah akan panggil dia di depan khalayak ramai utk diberi pilihan bagi memilih bidadari yg dikehendakinya.

3. Suka memberi maaf kepada manusia.
Ketika berkuliah dgn para sahabat nabi bersabda bahawa akan tiba seorang ahli syurga. Maka datanglah seorang pemuda. Hari berijutnya nabi pun menyebut lagi bahawa akan dtg seorang ahli syurga. Dtglah pemuda yg sama. Selepas kali ketiga, seorang sahabat ingin mngetahui amalan yg dilakukan oleh pemuda ini lalu meminta izin utk tidur di rumah pemuda tersebut. Setelah 3 malam berturut2 pemuda tersebut tidak menunjukkan sebarang lebihan ibadat. Sahabat mendapati tiada amalan istimewa. Bila ditanya, pemuda tersebut menjawab tiada ammlan istimewa yang dilakukannya kecuali memaafkan org yg menyakitinya dan mendokan mereka.

4. Orang yang suka berbuat kebajikan.
Berbuat baik dengan orang lain. Ziarah dan sebagainnya.
Inilah bukti Allah menginginkan hubungan baik sesama manusia.

5. Orang yang apabila melakukan kesalahan mereka beristighfar mohon Allah ampunkan dosa2 kita.
Orang2 yang melakukan kejahatan dan kemudian memohon keampunan dari Allah dengan beristighfar.


Wallahua'lam

Sunday, August 4, 2013

Wasiat Allah tentang Ibu bapa

Salam Alaykum,

Sambil mentadabbur terjumpa ayat ini. Terharu. Terharu mengenangkan mak yang keseorangan di kampung. Terharu mengenangkan mak yang telah bersusah payah membesar dan mendidik kita sehingga kini berada di puncak jaya. Apakah peranan kita pada mak di saat kita telah berjaya? Moga sepotong doa buat mak, buat bapak akan menjadi pembantu di alam sana.


وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا ۖ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا ۖ وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ 
ثَلَاثُونَ شَهْرًا ۚ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً
قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا 
تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي ۖ إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ
[Surat Al-Ahqaf : 15] via @QuranAndroid

Kami perintahkan kepada manusia supaya bebuat baik kepada kedua ibubapanya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah. Mengandungnya sampai menyusukannya adalah 30 bulan, sehingga apabila ia telah dewasa
dan sampai umurnya 40 tahun ia berdoa, "Wahai Rabbku, tunjukilah aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibubapaku dan supaya aku dapat berbuat amal yang soleh yang Engkau redhai, berikanlah kebaikan kepadaku dan kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri".

Ibnu Katsir dalam kitab tafsirnya menamakan ayat ini sebagai wasiat Allah kepada kita tentang kedua ibubapa. Allah memerintah kita agar berbuat baik kepada kedua ibubapa. Ibu telah banyak bersusah payah untuk kita. Ini adalah ayat arahan dari Allah. Sudahkah kita patuhi arahn Allah ini. Sudahkah kita berbuat baik kepada kedua ibubapa kita, terutama ibu kita?? Allahu akbar. Mudah2an aku tidak termasuk dalama golongan hambaNya yang derhaka kepada ibubapa.

Dan jika umur telah menjagkau 40 tahun, marilah kita sama-sama berdoa dengan doa yang dianjurkan dalam surah ini seperti di atas. Semoga kita dalam pemeliharaan Allah SWT sentiasa dan dimasukkan ke dalam syurgaNya.


Wallahua'lam,