Monday, April 27, 2009

PESTA BUKU ANTARABANGSA KUALA LUMPUR 2009

Phew! Berpeluh-peluh walaupun dalam dewan aircond. Bersesak-sesak di celahan ribuan orang. Nak jeling buku, tapi pada masa yang sama perlu pastikan 'rantaian' tak terputus (anak-anak le tu .... he he he). Itu lah serba sedikit yang dapat aku gambarkan tentang Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) yang kami kunjungi pada hari Ahad (26 April 2009), yang lepas.

That was our first visit to PBAKL. My husband does not like crowds. We avoid going to places that are crowded with people, etc. Sales, Pasar Ramadhan. That is the reason why we normally do our Hari Raya shopping very early, 1st weekend in Ramadhan. But this time, Ayah gave-in to his children's request. He has agreed to go to PBAKL with hesitation.


We leave the house at about 8.30am. Stop for breakfast at Khulafa', Seksyen 7 (I think we deserve a loyalty card from Khulafa' for being a regular patron!). Start off to KL at about 9am. Before that, I made my kisds recite the doa' to start a journey.
Off we go. We wish to beat the crowd at the PBAKL.

On arriving the Putra Bus station ..... jeng! jeng! jeng! Alamak! Throngs of people were already flooded the area, parking was already difficult to find. Alhamdulillah, we manage to find a shady parking area at the Hentian Putra, for RM3 per entry (btw, my husband and me have our own memories at Hentian Putra ... ehem ehem).


Entering the PWTC, it is already a crawl!! I told my children to stay close to me, especially hakim, who likes to wander on his own. I gave Atikah the responsibility to look after him ( what a difficult task!).

We move from one booth to another, still couldn't find what we are looking for. Ayah is no where in sight. We gathered at a 'peaceful' location and wait for ayah. Ayah eventually turn up and sugggested that we went to another floor. Atikah is looking for books written by Ain Maisarah. Hakim has nothing in particular but hooked on 'Kenapa Kulit Kura-kura berpetak-petak?'. He sulked all the way until I bought him the book. Sabrina, as usual has no demands. We finally found the booth we wanted to find, PTS Publishing, Ana Muslim, Asuh etc. It was almost 12 noon at that time. Each of my kids grabbed few books that they like. Atikah got herself Ain Maisarah's books as she wanted. So did Sabrina. Hakim as usual, will not go without his dinosaur's book. I found a few for myself. We gathered at the entrance. Ayah asked whether the kids want to continue to other floors ... everybody shook their head. Everybody was already tired, and suffocated with oceans of humans in the exhibition hall. So we decided to go back.

Before heading to Shah Alam, ayah decided to treat us at Insaf. Yummy .... I love the ice blended Mango there. All three were fast asleep at the back seat of the car all the way from KL to Shah Alam.

What an experience, let them feel it for themselves and decide whether they would want to go to another Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur.

Thursday, April 23, 2009

Sepohon Pokok Kurma








"Jadilah seperti sepohon pokok kurma, yang jauh dari kejelekan dan tinggi tak terjangkau oleh kejahatan. Bila dilempar dengan batu, ia menggugurkan buahnya; sentiasa hijau, baik di musim dingin mahupun di musim panas; lagi banyak manafaatnya." (Petikan dari buku Jangan Bersedih: Jadilah Wanita Yang Paling Bahagia", tulisan Dr Aidh Abdullah al-Qarni, terjemahan Muhammad Huzaifah. ms. 63).



Makanan Istimewa Ini.

(dipetik dari website http://www.palmwonders.com/content/about-dates/)

Dates nutrition

A 100 gram portion of fresh dates is a premium source of vitamin C. Since dates contain relatively little water, they do not become much more concentrated upon drying, although the vitamin C disappears in the process. Each date provides about 20 calories, and is a good source of carbohydrate, fibre, and potassium, also providing some calcium and iron along with other vitamins and minerals in smaller amounts. Dates do not have significant amounts of fat, cholesterol, protein, or sodium. Here are some examples of the nutrition of some type of dates:

Khalas (100g):
82.9 g sugar
2.9 mg vitamin C
1.59 % protein
0.93 % fat
Sukkari (100g):
66.7 g sugar
80 u vitamin A
2.9 mg vitamin C
1.32 % protein
1.73 % fat
Segae (100g):
79.4 g sugar
2.4 g vitamin C
2.07 % protein
0.96 % fat

Use of dates and other palm tree products

Dates are an important food for travelers in desert or in the mountains because they provide them with a complete nutritious meal (see the above nutrition fact of dates). Beside that, dates are easy to carry and no cooking is needed to prepare them for eating because dates are often eaten out-of-hand.

Dates can also be used for cooking. They can be chopped and used in a range of sweet such as cakes and other dessert dishes and other savory dishes (see examples of our recipes).

Dates are also processed into paste and date syrup called 'dibs' which most likely are used in some recipes.

Recent innovations include chocolate-covered dates and date juice.

Date palm leaves are used for making huts, mats, screens, baskets, brooms, large hats, and fans.

Palmwonders will try in the future to provide some of these products to the online customers if there were a good demand for them.

xxxxxx==============xxxxxxxxx


Wednesday, April 22, 2009

Menjadi Wanita Paling anggun Di Dunia

Anggunkah aku?

Bagaimana untuk kelihatan anggun? ... Berbelanja, berhias?
Dimata siapakah aku ingin kelihatan anggun? ... Suami? Rakan sekerja? Orang awam?

Anggun biarlah dimata ar-Rabb .... itu yang menjadi idaman wanita solehah. Anggunkah aku?

"Dengan akhlak anda, anda lebih harum dari minyak wangi; dengan sikap tawaddhu' anda, anda lebih tinggi dari purnama. Dan dengan cinta anda, anda lebih segar daripada rintik gerimis. oleh itu peliharalah kecantikan anda dengan keimanan, keredhaan dengan kepuasan, dan kehormatan dengan hijab yang menutup aurat." (petikan dari buku "Jangan Bersedih: Jadilah Wanita Yang Paling Bahagia" tulisan Dr Aidh Abdullah Al-Qarni, terjemahan Muhamad Huzaifah, ms. 59).

- tawaddhu'
- keimanan
- keredhaan
- kehormatan

Monday, April 6, 2009

Rasa Nak Menulis

Hari ni 5 April. My last entry was 16 January .... lama betul tak update blog ni. Sebab tu nak invite orang visit blog ni pun rasa malu. It's better that way, I guess. Tapi hari ni rasa macam nak menulis, walaupun sikit.

Aku mulakan bicara kali ini dengan lafaz ALHAMDULILLAH ........... kesyukuran yang tiada nilainya aku panjatkan pada yang Maha Esa, lagi Maha Pemurah, kerana pada 24hb Mac 2009 yang lalu, pada lebih kurang pukul 4.50pm, sekumpulan panel yang terdiri dari Prof Datuk Dr Zalizan Mohd Jelas (Pengerusi), Prof Datuk Dr Halimah Badiozaman (Pemeriksa Dalaman), Prof Madya Dr Abdul Rahman Ahmad (Pemeriksa Luar) dan Prof Dr Tengku Mohd Tengku Sembok, telah sebulat suara bersetuju meluluskan viva ku, sekaligus bersetuju untuk aku dianugerahkan IJAZAH DOKTOR FALSAFAH dengan sedikit pembetulan. Akhirnya, perjuangan tiba jua ke penghujungnya. Tidak lain, semuanya dengan izinMu ya Allah.


Ya Allah! Sesungguhnya aku malu padaMu, aku hamba yang banyak melakukan dosa ini, hamba yang sering lalai dari mengingatiMu ini, masih kau berikan habuan dunia seiring permohonanku. Ampunilah aku Ya Allah. Semoga habuan dunia ini akan lebih mendekatkan aku padaMu, bukan sebaliknya. Kau peliharalah hati ini dari perasaan riak dan bangga diri, kau peliharalah aku dari kesesatan. PadaMu Ya Allah aku merayu.


Kejayaan kecil ini tidak akan dapat membawaku ke syurgaMu sekiranya tidak diiringi dengan keinsafan atas nikmat kurniaanMU, sekiranya tidak disertakan dengan amalan yang berterusan terhadap kebaikan dan kebajikan ummah. Semoga kau berikan aku kekuatan untuk menangkis perasaan mazmumah yang sering ditup syaitan yang sentiasa inginkan hambaMu berpaling dari mengingatiMu.

Aku berazam untuk memperbanyakkan kecenderungan kearah ukhrawi dalam kehidupan seharianku.

Kepada sahabat-sahabat yang masih dalam pertarungan ini (kalau ada yang membaca), PhD bukan suatu noktah dalam pencarian ilmu, sebaliknya, ianya satu permulaan kerana ia membuatkan kita sedar kedangkalan ilmu yang kita ada kini. Ilmu bukan hanya untuk kehidupan dunia, tetapi biarlah ia dapat membantu kita dalam kehidupan yang kekal abadi nanti. Teruskan perjuangan, BIAR REBAH, BIAR BERPAPAH, MENGALAH JANGAN SEKALI. Semoga kita semua beroleh kejayaan yang diredhaiNYA.

wallahua'lam.