Thursday, August 29, 2013

Menghitung hari

Salam alaykum,

Pernah dengar lagu Menghitung Hari? Nyanyian penyanyi Indonesia rasanya. Aku pun hari ni rasa macam nak nyanyi lagu tu juga. Tapi sebaris sahaja - MENGHITUNG HARI  ......... (ini je yang ingat pun).


Image Ihsan Mr Google

Kenapa menghitung hari pulak ni? Janganlah suspen. Pastinya bukan menghitung hari untuk melahirkan. Umurku pun dah mula menghampiri umur menapouse, takkan la nak bersalin lagi. Tapi kehendak yang Maha Kuasa, tiada siapa yang menyangkalnya. Kalau ada, itu rezeki namanya. Tapi kalau diberi pilihan aku lebih rela menimang cucu dari anak-anakku yang soleh dan solehah dari menimang anak di usia-usia sebegini.

Abis tu? Menghitung hari untuk apa? Aku menunggu 31hb Ogos kerana pada tarikh tersebut adalah tarikh kemerdekaan. La .............. mesti ramai yang rasa -- potong stim ----, tapi kemerdekaan pada tahun ini adalah bermakna bagiku. Selain dari merayakan hari kemerdekaan Malaysia dari dijajah pemerintahan oleh British (walaupun minda rakyat dan idealogi masih dijajah), aku ada kemerdekaan aku sendiri. Merdeka dari jawatan Koordinator Sains Komputer yang telah aku pegang selama 4 tahun ini. Bukankah ini lari dari tanggungjawab namanya? Tidak. Aku tidak fikir sedemikian kerana jawatan ini adalah jawatan secara giliran. Ianya adalah jawatan pentadbiran secara bergiliran antara pensyarah di setiap jabatan. Dan aku telah memegangnya selama 4 tahun bagi Jabatan Sains Komputer ini. Tibalah masanya aku memberikan peluang berkhidmat ini kepada pensyarah yang lain.

Jawatan ini boleh dipandang dari 2 sudut:: Positif dan Negatif
Kita mulakan dengan pandangan Positif.
Ia mendidik kita tentang selok belok pentadbiran Universiti.. Dari berurusan dengan pelajar, kerani, pegawai eksekutif sehinggalah ke pihak atasan. Semua ini mematangkan kita dan menajamkan akal kerana ada ketikanya keputusan kita mencorak arah tuju Jabatan di peringkat Nasional. Selain imbuhan kewangan kerana menjalankan tugas pentadbiran (ciput je pun, berbanding dengan tugas, tapi Alhamdulillah), banyak perkara yang boleh dipelajari sepanjang memegang jawatan ini.

Interpersonal skill, negotiation skill, hubungan antara manusia, tanggungjawab sosial, kesabaran, semangat dan daya tahan adalah antara ciri-ciri yang perlu dimiliki.

Dari sudut negative pulak.
It is an exhaustive task!!! Sampai terkeluar bahasa orang putih.
I think that is the only negative effect of this. But EXHAUSTIVE TASK is burdened enough to put my BP level on the rise.

Alhamdulillah, perjumpaan dengan Dekan sebentar tadi telah membungakan hatiku. Dekan telah bersetuju aku melepaskan jawatan ini. "But I still want you to lead the Academic Mission. it is a very important task!!!", that was what the Dean said. Well, fine with me. Only two more hats on me which I will slowly relinquish for other more capable person - Pengerusi Program, and Pengerusi Misi Akademik. Semoga Allah berikan aku kekuatan untuk meneruskan amanah ini.

Alhamdulillah.

Wassalam.

1 comment:

  1. boleh buat cerpen ni kak...

    aduhhh..... bab BP tinggi tu yang gerun tu...

    Kak Ina, selamat menyambut kemerdekaan untuk dalaman dan luaran . Dalam makna kemerdekaan nya tuh..

    walaubagaimana pun, pengalaman kak Ina masih tetap diperlukan sampai bila-bila dan di mana-mana. :)

    Harap Kak Ina sudi membantu sahabat mu ini (yang tak berapa masak ranum nih)..

    selamat melunjurkan kaki ye kak.
    wasalam..

    Bunga Ros T0-048 :)

    ReplyDelete