Friday, January 2, 2009

It's New Year!

Salam.

New Year .... 1430 atau 2009? Apa kesannya pada kita? Apa gunanya dengan meraikannya beria-ia ... bunga api, konsert yang melalaikan ... mengapa masih berada di tahap jahiliah? Kita sepatutnya memberikan pengisian yang lebih ke arah penghambaan diri pada Maha Pencipta ... maklum la ... umur pun semakin kurang.

Setiap hari adalah hari yang baru, dan sepatutnya setiap hari baru adalah hari yang baik dari sebelumnya. Tapi bagaimana dengan kita? Seeloknya, setiap malam kita bermuhasabah diri, dan berazam untuk memperbaiki diri keesokan harinya. Kenapa berazam setiap hari??? Kerana belum tentu kita diberikan hayat tahun hadapannya.

Tapi lumrah manusia .... L U P A ... kita alpa dan lalai dengan keseronokan dunia.

Ya Allah ...Moga hari-hariku akan jadi lebih baik dari sebelumnya .........

wallahua'lam

2 comments:

  1. Ehem..ehem...Assalamualaikum wrt....
    salam kunjungan.....rasa-rasanya macam kenal aje....tuan punya blog ini?

    hurm...jeles....jeles.... akak belum habis lagi tulis thesis....

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum. Nabi pesan, beri lah salam pada orang yang kamu kenal dan tidak kenal.

    Saya yakin dan percaya ramai yang melakukannya apa yang diperjelaskan diblog puan ni dengan tidak mengira hari. Alhamdullilah kita digerakkan olehnya lagi untuk terus ingat dan mengingati hidup yang sementara ini.

    Ruang masjid pada solat jumaat penuh hampir dimana saja membuktikan kita ada mengamalkan sesuatu pada diri, dan apa akan terjadi jika gagal berulang 3 kali, cuma bila dikehendaki pada waktu solat lain tidak ramai - mungkin kena ada 1 atau 2 jam waktu tutup seperti solat jumaat?. Apa pun bukan alasan kita - dan ada sebab sebab lain.

    Terima kasih memberi nasihat kepada pengunjung ke blog puan.

    ReplyDelete